مگس میوه در کمین نارنگی‌های پیش‌رس
مگس میوه در کمین نارنگی‌های پیش‌رس
محمودآباد آنلاین / مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد از ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در سطح ۴۵۰ هکتار از باغات این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد، محمد هادی‌زاده با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات مهم و خطرناک است، اظهار کرد: این آفت چندنسلی و در شرایط مساعد می‌تواند در تمام طول سال زاد و ولد کند.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد درباره چگونگی خسارت مگس میوه مدیترانه‌ای افزود: مگس ماده در پوست میوه تخم‌ریزی و لارو از گوشت میوه تغذیه می‌کند که در اثر لارو یک نوع لهیدگی و تغییر رنگ در میوه دیده می‌شود.

هادی‌زاده تغییر رنگ در محل تخم‌ریزی مگس بر روی میوه، پوسیدگی میوه در اثر تغذیه لارو آفت و ریزش شدید و نابه‌جای میوه را از دیگر علائم خسارت این آفت برشمرد.

وی درباره کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای تصریح کرد: نصب تله‌های جلب‌کننده یا تله‌های زرد چسبنده در باغات آلوده، جمع‌آوری و معدوم کردن میوه‌های آفت‌زده و مشکوک و مدفون کردن میوه‌ها در عمق بیش از ۵۰ سانتی‌متری خاک، سوزاندن میوه‌های آفت زده، طعمه پاشی تنه و سرشاخه‌های اصلی درخت به‌ویژه قسمت‌های آفتاب‌گیر درخت با پروتئین هیدرولیزات ۳ تا ۵ درصد به همراه سم مالاتیون با دوز دو در هزار، از راهکارهای کنترل این آفت است.

این مسئول با اشاره به اهمیت برداشت تمامی میوه‌ها مانند نارنگی، پرتقال، لیمو، نارنج، خرمالو و ازگیل قبل از فصل زمستان از سطح باغ بیان کرد: باغداران از نقل و انتقال میوه‌های آفت‌زده جلوگیری و نسبت به انجام مبارزه زراعی در فصل سرما و پابیل کردن سایه‌انداز درختان برای از بین بردن شفیره‌های آفت اقدام کنند.

هادی‌زاده به وجود ۶ ایستگاه ردیابی این آفت در شهرستان محمودآباد اشاره کرد و ادامه داد: امسال تاکنون ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در سطح ۱۲۰۰ هکتار از باغات این شهرستان انجام پذیرفت که عملیات محلول پاشی علیه این آفت در سطح ۲۰ هکتار با مصرف ۱۰۰ لیتر مالاتیون انجام و تعداد ۱۴۵۰۰عدد کارت زرد و ۵۶عدد تله مک فیل و ۴۲ عدد فرمون و ۲۰ لیتر سراتراپ و ۱۶ کیلوگرم قرص سراتینکس در ایستگاه های ردیابی مصرف گردید.

  • نویسنده : ملیکاکیاخسرو
  • منبع خبر : روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی محمودآباد