مازندران برای تامین آب ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستا نیازمند اعتبار ملی است
مازندران برای تامین آب ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستا نیازمند اعتبار ملی است
محمودآباد آنلاین : مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با بیان اینکه میزان عرضه و تقاضا آب در استان مازندران همخوانی ندارد، گفت: برای تامین آب در ۲۰ شهر استان و ۲۱۳ روستا زیر پوشش نیاز به اعتبارات ملی داریم همچنین برای فرار از بحران نیازمند اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومانی هستیم.

بهزاد برارزاده امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه زیرساخت مازندران برای ۴ میلیون و۵۰۰ هزار نفر است که از این تعداد ۲ میلیون و ۹۰۰هزار نفر در حوزه شهری و یک میلیون۶۰۰ هزار نفر در حوزه روستایی هستند، اظهار کرد: ۱۱۶۸ روستا زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب قرارندارد از این رو نیازمند نگاه و مدیریت یکپارچه در حوزه تصدی گری در شرکت آب فاضلاب استان مازندران هستیم.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از تنش آبی در استان مازندران نیاز اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومانی هستیم، افزود: آبرسانی به ۲۰۰ روستا در قالب ۱۹ پروژه با اعتبار ۳۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات فاز نخست محرومیت زدایی طی تفاهمنامه ای با قرارگاه امام حسن مجتبی در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: زیرساخت‌ تامین آب شرب استان مازندران برای بیش از ۴ میلیون نفر تعریف شد که در پیک سفر مسافر به ۲۰ میلیون نفر خدمات می‌دهد.

برارزاده با اشاره به اینکه در سال گذشته از طرح فاضلاب روستای شورکای جویبار از محل اعتبارات طرحهای عمرانی به مبلغ ۹۵ میلیارد ریال با احداث ۱۰ هزار متر شبکه خط انتقال و احداث یک باب ایستگاه پمپاژ عملیاتی و بهره برداری شد، تصریح کرد: میزان عرضه و تقاضا آب در استان مازندران همخوانی ندارد و برای جذب اعتبارات نیاز به همراهی اصحاب رسانه داریم.

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران تامین آب شرب استان از طریق ۷۴۱ حلقه چاه برشمرد و گفت: شرق مازندران نقاط بحرانی آب است که در هر ثانیه نیازمند تولید یک‌هزار و ۲۷۰ لیتر آب هستیم.

این مسئول میزان کمبود آبی در مرکز مازندران را ۹۶۱ لیتر در ثانیه و در غرب استان ۱۶۳ هزار لیتر اعلام کرد و گفت: در غرب استان میزان تنش آبی بسیار بیشتر است.

برارزاده با اعلام اینکه میزان اعتبارات استانی کفاف هزینه‌های تامین اعتبار استان مازندران را نمی‌دهد، افزود: پیگیری بهره‌مندی از ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق بودجه به میزان ۳۰۰۰ میلیارد ریال از بانک صادرات برای طرح های فاضلاب ساری، بابل، نوشهر و چالوس در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با اعلام اینکه به جای احداث چاه جدید، برنامه ریزی برای بهسازی چاه‌ها را در دستور کار قرار دادیم، گفت: ۱۲۰ حلقه چاه در استان بهسازی می‌شود که انتظار داریم هزار و ۵۰۰ لیتر آب در ثانیه به ظرفیت آبی استان اضافه شود.

این مسئول با تاکید بر ضعیف بودن زیرساخت ‌های آبرسانی مازندران، خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای مصرف و تقاضا، اگر نیاز آبی استان به موقع تامین نشود مردم دچار مشکل خواهند شد.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا مازندران