فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران تا پایان فروردین تمدید شد
فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران تا پایان فروردین تمدید شد
محمودآباد آنلاین: مدیرکل شیلات مازندران از تمدید مهلت صید ماهیان استخوانی دریای خزر در این استان برای دومین بار از سوی شیلات ایران خبر داد و گفت که صیادان عضو شرکت‌های پره استان تا ۳۱ فروردین ماه جاری فرصت پهن کردن تور و صید ماهیان را در آب‌های ساحلی استان دارند.

حسن اسحاقی افزود: با توجه به کاهش صید در فصل جاری و درخواست هایی مبنی بر افزایش زمان صید از سوی شرکت تعاونی پره استان های شمالی برای نخستین بار فصل صید ماهیان استخوانی تا پایان فروردین ماه تمدید شد.

وی تمدید مجدد صید توسط اداره کل شیلات را بی سابقه خواند و بیان کرد:  این اولین بار است که فصل صید دوبار تمدید می شود و علت آن نیز کاهش صید و شرایط  نامساعد آب و هوایی و به تبع آن فعالیت نداشتن صیدگاه ها در این شرایط بوده است.

مدیر کل شیلات گفت : با توجه به کاهش صید در فصل  جاری درخواست ها و نامه های مکرری از سوی شرکت تعاونی پره استان های شمالی  مبنی بر کاهش در آمد و بدهی های هنگفت این شرکت ها و عدم توانایی در پرداخت حق بیمه به سازمان شیلات ارسال شده بود و از این رو سازمان شیلات با  تمدید مجدد زمان صید موافقت کرده است.

وی تاخیر در زمان صید مولدگیری برای تکثیر ماهیان استخوانی را هم در تصمیم شیلات ایران برای تمدید صیادی اثرگذار دانست و توضیحت داد : از نظر کارشناسان شیلاتی مولدهای مورد نظر هنوز به مقدار مطلوب نرسیده است و از این رو تمدید زمان صید می تواند  جهت استحصال تخم ، پرکردن استخرهای شیل گذاری و  تکثیر در مراکز بازسازی  تاثیرگذار باشد تا ما بتوانیم از این طریق به تکثیر طبیعی  ماهیان کمک کنیم.

طبق آمار  اداره کل از آغاز فصل صید یعنی ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۰ تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ به میزان یک هزارو ۶۲۵ تن ماهی استخوانی در مازندران صید شده  که کاهش ۳۴ درصدی داشته است .

میزان سرانه صید هر تعاونی نیز بالغ بر۳۲ تن بوده که آن هم نسبت به سال قبل باکاهش ۳۱ درصدی مواجه بوده است.

به گفته مدیر کل شیلات مازندران، آلودگی رودخانه بر اثر ورود فاضلاب خانگی و صنعتی، سموم کشاورزی و  افزایش صید های غیر مجاز به علت کمبود نیروی یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات  از علت های اصلی کاهش صید در مازندران است.

طبق گزارش رسمی شیلات مازندران ، چهار هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ شرکت صیادی پره در استان به کار صید ماهیان استخوانی در دریای خزر مشغول هستند.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا