در حل معضل زباله شهر با مشکل جدی مواجه هستیم
در حل معضل زباله شهر با مشکل جدی مواجه هستیم
محمودآباد آنلاین : به دلیل قول‌های بی‌ثمر دولت گذشته و مهیا نکردن مقصد انتقال زباله که برعهده مسئولان استانی است ؛ در حل معضل زباله شهرستان محمودآباد با مشکل جدی مواجه هستیم.

شهردار محمودآباد از وضعیت اسفناک و بحرانی زباله که روی دست شهرداری مانده است گلایه کرد و گفت: نمی‌توانیم به معضل ملّی، نگاه شهرستانی داشته باشیم و حل این مشکل نیازمند تشکیل کارگروه ویژه در مازندران است.

سایت زباله محمودآباد که در فاصله حدود ۲۰ متری دریای خزر قرار دارد و بیش از ۴۰ سال مقصد زباله مردم و مسافران این شهرستان ساحلی بوده است، در سال‌های اخیر به یک معضل ملی تبدیل شده و در سال‌های گذشته با انتشار فیلم‌ها و تصاویری از فاجعه سایت زباله شهر محمودآباد در رسانه‌ها و فضای مجازی، صدای آن از بُعد استانی و کشوری هم فراتر رفت .

انتشار تصاویر زباله و پسماند شهری محمودآباد سبب شد تا معاون سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور وضعیت زباله در استان‌های شمالی کشور به ویژه محمودآباد را فاجعه‌بار توصیف و اعلام کند که حجم زیاد زباله در فاصله نزدیک دریا رها شده‌ و شیرابه‌های آن به صورت مستقیم از یک طرف وارد دریا و از طرف دیگر وارد شالیزارهای اطراف آن می‌شود.

با وجود پیگیری‌های متعدد رسانه‌ها در محمودآباد و پیگیرنشدن مسئولان ذیربط؛ بحران زباله محمودآباد این‌بار سرتیتر تمامی رسانه‌های کشوری و استانی شده و بوی تعفن و سرازیر شدن شیرابه‌های آن تنفس و زندگی را برای شهروندان مختل کرده است.

در سال گذشته، مهدی اختیاری شهردار محمودآباد در جمع خبرنگاران از جمع آوری و انتقال ۱۶ هزار تن زباله در مدت زمان کمتر از ۴ ماه در این شهرستان خبر داد و انتظار می‌رفت که این روند به خوبی پیش رود و محمودآباد پس از سال‌ها تحمل این فاجعه، از بند آن رها شود اما نه تنها این سایت خالی از زباله نشد بلکه حجم زباله آن از دفعات گذشته بیشتر و بیشتر شده است.

ایسنا مازندران پس از یک ماه پیگیری از شهروندان و مسئولان مربوطه شهرستانی در رابطه با این وضعیت بحرانی، از شهردار محمودآباد پیگیر آخرین وضعیت ساماندهی و جمع آوری زباله این شهرستان شد.

“مهدی اختیاری” در گفت‌وگوی اختصاصی به خبرنگار ایسنا در محمودآباد گفت: زباله محمودآباد روز به روز وضعیت بدتری پیدا می‌کند، ۱۰ ماه از موضوع ابلاغ استاندار و سازمان شهرداری‌ها به یکی از شهرستان‌های همجوار جهت دریافت زباله محمودآباد می‌گذرد اما متاسفانه در این مدت هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه در دو ماه گذشته جلسه‌ای در همین رابطه با حضور معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری مازندران در محمودآباد تشکیل شد، افزود: در این جلسه تمامی مدیران کل ستادی استانداری، مسئولان ارشد محمودآباد و شهرستان‌های همجوار حضور داشتند. در این جلسه مطرح شد که جلسه‌ای توسط دفتر شهری برگزار و هزینه انتقال زباله تفکیک نشده محمودآباد به شهر همجوار برآورد شود.

اختیاری تصریح کرد: اما بعد از گذشت دو ماه از وعده‌ای که مدیران کل استان به ما دادند؛ به دلیل تنش‌های اجتماعی موجود شهرستان‌های همجوار زباله ما را نمی‌پذیرند.

شهردار محمودآباد ضمن گلایه مندی از اجرا نشدن دستور مقام عالی دولت در مازندران مبنی بر انتقال زباله محمودآباد به شهر همجوار، با طرح سوالی گفت: اگر این موضوع از سمت دولت یک موضوع دستوری است و ما را در لکه شهرستان‌های همجوار دیدند، سرانه‌های ما را به آن‌ها می‌دهند، پس چرا به وعده خود عمل نمی‌کنند؟ اگر قرار است تصمیم به صورت محلی گرفته شود چرا تصمیم دیگری برای ما گرفته نمی‌شود؟

این مسئول شهری با اشاره به اینکه بخش اعظمی از زمان، توان و منابع داخلی ما جهت حل معضل زباله صرف می‌شود اما اتفاقی از سوی مسئولان کشوری نمی‌افتد، یادآور شد: در بحث انتقال زباله محمودآباد به “آق‌قلا “هم این موضوع مطرح است که این شهرستان هم مشکلات مختص به خود را دارد و بخش بزرگی از زباله‌های مازندران را در خود جای داده است؛ شاید تنها روزی ۳ سرویس انتقال زباله را از ما بپذیرد که معادل ۷۰ تن زباله خواهد بود.

شهردار محمودآباد از تولید ۵۰ تن زباله به صورت روزانه در محمودآباد خبر داد و گفت: بخش اعظمی از زباله های روستاهای محمودآباد توسط شهرداری جمع آوری می‌شود و به طور معمول باید تولید زباله در زمستان ۲۵ تا ۳۰ تن باشد و ما باید ۵۰ تن تولید زباله را در تابستان با حضور مسافران و ۷۰ تن آن را در ایام عید داشته باشیم، با این وضعیت حاکم در شهر ما به سمت فاجعه می‌رویم.

اختیاری با بیان اینکه شرح وظایف شهرداری ابتدا جمع آوری زباله است، اظهار کرد: با شناسایی نقاط پرخطر زباله در شهرستان به صورت شبانه کار حمل می‌شود هرچند شهرداری در بحث جمع‌آوری زباله مشکلی ندارد.

وی انتقال زباله را مانند چند زنجیره به هم متصل شده دانست و بیان کرد: حل معضل زباله در شهرستان محمودآباد یک کارگروه ویژه می‌خواهد که واقعاً این موضوع را فراتر از شهرداری حل کند، بنابراین در بحث انتقال نیازمند یک همت استانی هستیم.

این مسئول شهری، خاطرنشان کرد: اگرموضوع ملی باشد شهردار نمی‌تواند آن را حل کند بنابراین باید در معضلات ملی یا استانی، نگاه ما در همان اندازه باشد؛ نمی شود معضل استانی را با نگاه شهرستانی حل کرد.

وی با ابراز عقیده مبنی بر اینکه افرادی که برای انتقال زباله محمودآباد به شهر مجاور این تصمیم را گرفتند و اعتبار ما را در این خصوص به شهر دیگر واگذار کردند لازم است خودشان این مشکل را حل کنند، اظهار کرد: اگر این مشکل توسط مدیران کل استانی حل نشد بنده پاسخگوی تمامی مردم عزیز و شریف محمودآباد هستم.

اختیاری تصریح کرد: به دلیل قول‌های بی‌ثمر دولت گذشته و مهیا نکردن مقصد انتقال زباله که برعهده مسئولان استانی است؛ در حل معضل زباله شهرستان محمودآباد با مشکل جدی مواجه هستیم.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا مازندران