جوان محمودآبادی که رتبه نخست کنکور دکتری کشور را کسب کرد
جوان محمودآبادی که رتبه نخست کنکور دکتری کشور را کسب کرد
محمودآباد آنلاین : در ادامه شنبه موفقیت ها این بار به سراغ جوان موفق محمودآبادی و پژوهشگر حقوق بین الملل هوایی آمدیم که توانست رتبه نخست کنکور دکتری کشور امسال در رشته حقوق بین‌الملل را از آن خود کند.

مهدی منصوری متولد ١٨ دی ماه ١٣٧٣، فرزند مهندس فریدون منصوری و اهل روستای گالشپل از توابع بخش مرکزی شهرستان محمودآباد است و اکنون در ساری مرکز استان سکونت دارد.

 

وی پس از اخذ دیپلم علوم تجربی در سال ١٣٩١، وارد دانشگاه مازندران شد و در سال ۱۳۹۶ دوره کارشناسی مدیریت جهانگردی را به پایان رساند.

 

او همچنین در سال ۱۳۹۶ رتبه ٢ کشور در کنکور کارشناسی ارشد را کسب کرد و مدرک کارشناسی ارشد رشته دیپلماسی و سازمان های بین المللی گرایش حقوق بین الملل و سازمان های بین المللی اقتصادی را در سال ۱۳۹۹ از دانشگاه وزارت امور خارجه گرفت.

 

منصوری چندی پیش موفق به کسب رتبه اول کنکور دکتری کشور در رشته سخت حقوق بین الملل در رقابت با داوطلبانی از دانشگاه های مختلف کشور شد.

 

رتبه اول فارغ التحصیلان دانشگاه وزارت امور خارجه، عضو هیئت اعزامی وزارت خارجه ایران به آلمان و دیدار مسئولان وزارت اقتصاد و انرژی آلمان، وزارت خارجه، مجلس فدرال آلمان، و اندیشکده های تاثیر گذار سیاست خارجی این کشور در سال ١٣٩٧، شرکت در المپیاد جهانی حقوق بین الملل دریاها (موت کورت: شبیه سازی دادگاه های بین المللی) در هلند با ارائه لایحه حقوقی مورد استقبال اساتید و داوران در سال ١٣٩٨، آشنایی با زبان های انگلیسی و آلمانی، دارنده چندین مقاله علمی فارسی و انگلیسی در زمینه حقوق بین الملل هوایی، حقوق بین الملل دریاها، حقوق بشر، دیپلماسی و سازمان های بین المللی، چهره سرشناس عرصه حقوق بین الملل هوایی کشور و مورد اعتماد و تقدیر شده برجسته ترین اساتید حقوق بین الملل کشور از جمله پروفسور ممتاز (چهره جهانی حقوق بین الملل کشور)، ارتباط و همکاری علمی با اساتید مطرح حقوق بین الملل هوایی جهان در دانشگاه های لایدن هلند و مک گیل کانادا و در نهایت رتبه اول کشوری در کنکور سراسری دکتری تخصصی در رشته حقوق بین الملل در سال ١۴٠٠ از جمله سوابق درخشان این جوان موفق محمودآبادی است.

 

او در حوزه حقوق بین الملل هوایی و حقوق بین الملل دریاها کار کرده و در بین سازمان های بین المللی وابسته به سازمان ملل صاحب‌ نظر در مورد سازمان بین المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) می‌باشد.

 

در ادامه برای آشنایی بیشتر با این جوان موفق با وی به گفتگو پرداختیم.

 

مهدی منصوری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بعد از فارغ التحصیلی از دانشکده وزارت خارجه، در حال طی فرایند استخدامی در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هستم که به دلیل کرونا و بعضی مسائل طولانی شده و همچنین در حال طراحی و برنامه ریزی چندین کسب و کار با تعدادی از دوستان هستم؛ از جمله برنامه هایی در حوزه گردشگری و هوانوردی قبل از کرونا طراحی کردیم و پس از همه گیری ویروس کرونا و رکود شدید این صنعت، فعلا متوقف شده تا به امید خدا پس از ریشه کنی این ویروس دوباره با جدیت برنامه هایمان را دنبال کنیم.

 

وی بیان داشت: در اوایل مرداد ماه هم مصاحبه ای را با یکی از دوستان به عنوان کارشناس حقوق هوایی و ایکائو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) درباره ابعاد حقوقی و ظرفیت های حقوقی-بین‌المللی سانحه رهگیری هواپیما مسافربری ماهان توسط جنگنده‌های آمریکایی از جمله حقوق بین الملل هوایی و مقررات ایکائو، تحلیلات و پیشنهاداتی ارائه کردم که مورد استقبال مقامات وزارت خارجه، سازمان هواپیمایی کشوری، اساتید برجسته حقوق بین الملل دانشگاه های بزرگ تهران قرار گرفت.

 

او با بیان اینکه مباحث مطرح شده از طرف وی با توجه به فلسفه رشته تخصصی او یعنی حقوق بین الملل، کاملا علمی و با سند و مدرک دقیق است، اظهار کرد: یکی از انگیزه های من برای این کار شنیدن سخنرانی بعضی از افراد بوده که هیچ تخصصی درباره مسائل بین المللی ندارند و صرفا با خواندن چند روزنامه و مقاله درباره مسائل بین المللی صحبت می‌کنند و بسیاری غلط علمی و داده هایی را می شنوم که با خود می گویم که نباید مردم چنین مطالبی را بشنوند و متعاقب آن به دعوت دوستان پاسخ مثبت داده و در چندین مبحث شرکت کردم.

 

منصوری با اشاره به اینکه پس از کنکور کارشناسی به دنبال یافتن استعدادهای خود بود، گفت: بعد از مذاکرات هسته ای در سال ١٣٩٢ و ١٣٩٣ استعداد خفته من در مورد مسائل بین المللی شکوفا شد و بعد از تحقیق، رشته دیپلماسی و سازمان های بین المللی در دانشکده وزارت خارجه را برای ادامه تحصیل ارشد انتخاب کردم که به دلیل ذوق و علاقه به آن کارشناسی خود را به جای ۴ سال در ٣ سال فشرده به اتمام رساندم و در حالی که ترم آخر کارشناسی بنده پر از درس های پروژه ای و میدانی بوده، به طوری که روز ٢٩ اسفند ١٣٩۵ با همکلاسی خودم در شاپینگ های جاده بابلسر-فریدونکنار مشغول پر کردن پرسشنامه از مسافران بودم و همچنین به دلیل ابتلا به یک بیماری سخت و مسائل دیگر، از ٢٠ اسفند ١٣٩۵ شروع به مطالعه برای ارشد آن هم برای رشته کاملا متفاوت از رشته کارشناسی خود کردم که تا ۶ اردیبهشت ١٣٩۶ ادامه یافت و ٧ اردیبهشت ١٣٩۶ کنکور ارشد را علی رغم خواب یک ساعته دادم که در نهایت بعد از عملکرد بسیار عالی در مصاحبه زبان انگلیسی، علمی-تخصصی، و عمومی-عقیدتی با رتبه قبولی ٢ کشور وارد دانشکده وزارت خارجه شدم و با رتبه ١ از نظر معادلی فارغ التحصیل شدم.

 

وی ادامه داد: در طول کمتر از ٣ سال اقامتم در تهران فعالیت های مختلفی داشتم، از جمله عضو هیئت اعزامی دانشکده وزارت خارجه به آلمان بودم و با حضور در شهرهای برلین و پتسدام و شرکت در جلسات وزارت خارجه و مجلس فدرال آلمان با مقامات وزرات خارجه، انرژی-اقتصادی، و از جمله رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان دیدار کردم و درباره روابط دو کشور و تحولات منطقه ای از جمله خروج آمریکا از برجام تبادل نظر کردیم و انتقاداتی به سیاست های یکدیگر وارد کردیم. همچنین با اعضای دانشکده‌های سیاست خارجی مهم آلمان از جمله فردریش ابرت وابسته به حزب سوسیال دموکرات و بنیاد علم و سیاست وابسته به حزب دمکرات مسیحی آلمان دیدار کرده و ابعاد مختلف روابط دو کشور را به بوته نقد گذاشتیم و نیز از دانشگاه پتسدام آلمان دیدار کرده و از موزه های فرهنگی و تاریخی و اماکن گردشگری این کشور بازدید کردم.

 

او افزود: در ادامه به عنوان عضو تیم دانشکده وزارت خارجه برای مسابقات جهانی موت کورت حقوق بین الملل دریاها (شبیه سازی دادگاه های بین المللی) برای دانشگاه اوترخت هلند آماده شده و لایحه حقوقی خود را ارائه دادم که دارای درجه بالای علمی بوده و پذیرفته شد، اما برای مسابقات حضوری به دلیل اختلافات سیاسی کشور ایران و هلند در اوایل سال ١٣٩٨ که به دلیل اتهامات اتحادیه اروپا و به ویژه هلند و دانمارک به ایران درباره تلاش برای انفجار گردهمایی منافقین در پاریس روادید (ویزا) صادر نشده و اعزام نشدیم، اما لایحه نوشته شده را به مقاله علمی-پژوهشی به زبان انگلیسی نوشته و برای مجلات حقوقی بین المللی ارسال کردم.

 

 

این جوان محمودآبادی و پژوهشگر حقوق بین الملل هوایی در ادامه گفت: در نهایت در شهریور ماه سال ١٣٩٩ از پایان نامه ارشد خود با موضوع نقش ایکائو در نظام حقوقی حاکم بر ایمنی هوانوردی به صورت مجازی دفاع کردم و ارشد را به پایان رساندم.

 

وی اضافه کرد: بعد از اتمام ارشد، مبادرت به نوشتن مقاله از روی پایان نامه ارشدم کردم که یک مورد از آن با یکی از اساتید برجسته در حوزه حقوق تحریم ها در دست اقدام است. بنا به درخواست خانواده در آزمون دکتری شرکت کردم و حدودا از بهمن ماه آغاز کردم و در ١۵ اسفند ١٣٩٩ کنکور دادم و در ٢٩ فروردین ١۴٠٠ با لطف خدا و برکت ماه مبارک، و دعای خیر پدر و مادر خبر رتبه نخست کشوری خود در رشته حقوق بین الملل را دریافت کردم.

 

او در رابطه با کنکور دکتری خود به خبرنگار ما گفت: کنکور امسال دکتری حقوق بین الملل نسبت به سال گذشته بسیار سخت تر شده بوده و به نوعی ساختار شکنی در منابع معمول صورت دادند و این منجر به کاهش قابل توجه درصد های داوطلبان نسبت به سال گذشته شده بود و همچین تعداد داوطلبان کنکور سال ١۴٠٠ نسبت به کنکور سال ١٣٩٩ حدود ٢٠۰ نفر افزایش یافته بود، اما خدا را شکر با عملکرد خوبی که در دروس تخصصی داشتم به رتبه یک کشوری رسیدم.

 

دارنده رتبه نخست کنکور دکتری کشور در رشته حقوق بین الملل اذعان کرد: رمز موفقیت من بدون هیچگونه شعار و تعارف لطف خداوند متعال بوده که بسیار به درگاه خدا شکر و سجده می کنم. همچنین دعای خیر قلبی پدر و مادر و تقید بنده به نماز اول وقت هم نقش مهمی در آرامش من سرجلسه و عملکرد و موفقیت بنده داشته است. همچین تمرکز بر کیفیت کار به جای کمیت کار و ساعت مطالعه، مدیریت و برنامه ریزی هوشمندانه و بدور از هرگونه احساسات و هیجان زدگی در آمادگی برای کنکور، رسیدن به تفریحات و استراحت به میزان زیاد، مدیریت و استراتژی کاملا منطقی به سوالات کنکور دانسته ها، شک داشته ها و ندانسته ها، تقسیم انرژی بهینه به سوالات تخصصی و سوالات عمومی از عوامل موثر در موفقیت بنده در آزمون بوده است.

 

وی تصریح کرد: بزرگترین چالشی که هم من و هم هم‌سن و سالان من با آن مواجه بودیم این است که در سال های سخت کشور اوج جوانی خود را طی کردیم و خیلی از فرصت ها به خاطر مسائل اقتصادی و… به ما روی نکرده؛ یکی از این تهدیدها این است که افرادی در بعضی سمت های اجرایی هستند که تخصصی در آن ندارند و جوانان متعهد و متخصص انقلابی در پشت صحنه بوده و این افراد با رابطه فامیلی و بدون هیچ گونه تخصصی در سمت های اجرایی قرار می گیرند که با چشمان خود دیده ام. همچنین در بعضی موارد شاهد سنگ اندازی هایی نیز بوده که شرح آن مفصل است. اما بنده تسلیم نخواهم شد و مطمئنم که جوانان متعهد و متخصص انقلابی به حق خود خواهند رسید، همان طور که این چنین با لطف خدا، خود را اثبات کردم.

 

مهدی منصوری بیان کرد: از شرایط خود آموختم که بدون توجه به مسائل کشور و چه دولت و چه اقتصاد، به تقویت خود بپردازم و اینکه خودمان با ظرفیت خود به تقویت کشور بپردازیم و از انتظار کشیدن برای بهبود دست بکشم و در بحرانی ترین شرایط کشور در سال های اخیر که مصادف با اوج جوانی ما شده، این تهدید می تواند فرصتی باشد که با اقدام بدون شکایت و انتظار در زمانی نزدیک دستاوردهای زیادی داشته باشیم که این هم برای خودم و اطرافیانم برخواهد گشت و هم به کشور خواهد رسید. برنامه ریزی های زیادی برای آینده خود دارم و مدتی می شود که این راه را آغاز کردم که ان شاءالله به دستاوردهای بزرگی خواهم رسید.

 

وی در ادامه ذکر کرد: من در ٩ سالگی پایتخت، پرچم، قاره، واحد پولی کشورها را می‌دانستم و کتاب اطلس گیتاشناسی کتاب مورد علاقه‌ام بود و همیشه می‌گفتم که می‌خواهم جغرافی دان بشوم، که بعد از ورود به دانشگاه و مذاکرات هسته ای فهمیدم منظورم از جغرافیای دنیای کودکی دیپلماسی و سیاست خارجی است.

 

منصوری به خانواده ها توصیه کرد که در تعیین استعداد بچه هایشان جدی تر عمل کنند و گفت: بچه ها چون در سن خود زمینه های کمی را می شناسند، اکثرا به صورت جوی دنبال پزشکی هستند. من هم از این قاعده مستثنی نبودم، و بعد از ورود به رشته تجربی فهمیدم اصلا به درس زیست شناسی علاقه ای ندارم و اینکه محیط بیمارستان و دیدن بیماران و دریافت حس بد ناشی از بیماری علی رغم آنکه خیلی ایثارگرایانه و تحسین برانگیز است، اما در روحیات من جایی ندارد.

 

وی افزود: در دوران دانشجویی، با مذاکرات هسته ای استعدادم به مسائل بین المللی شکوفا شد و تمایل داشتم وارد روابط بین الملل شوم. بعد از انتخاب رشته دیپلماسی و سازمان های بین المللی که رشته ای کاربردی تر (روابط بین الملل نظری تر) و عملی تر بود، در دانشکده وزرات خارجه توسط اساتید آن جا استعدادیابی شدم و علی رغم آنکه هیچ علاقه و استعدادی در حقوق بین الملل در ابتدای ورودم نداشتم، اما چنان علاقه مند شده و در نهایت این علاقه به این نتیجه منجر شد.

 

منصوری در پایان خاطرنشان کرد: خانواده‌ ها باید جدی تر به استعداد بچه ها بپردازند، و فقط به رشته های جاری فکر نکنند و اجازه دهند بچه ها تجربه و امتحان کنند، همان طور که بنده خود استعدادم را به مسائل بین المللی کشف کردم و دانشکده وزارت خارجه هم نقش مهمی در هدایت استعداد من در مسائل بین المللی به حقوق بین الملل ایفا کرد که بسیار سپاسگزارم.

 

یادآور می‌شود پایگاه خبری محمودآباد با همکاری صفحه شهرستان محمودآباد در اینستاگرام و در راستای تکریم و قدرشناسی از افراد موفق و شناسایی و معرفی الگوهای موفق به نسل جوان جامعه در اقدامی جدید بخش 《شنبه موفقیت ها》 را راه اندازی نموده و در صدد معرفی چهره های موفق و گمنام محمودآباد بصورت هفته‌ای در روزهای شنبه می‌باشد.

  • نویسنده : امیرعباس رضاپور
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین