ترویج اصول صحیح مهندسی و معماری مهمترین رویکرد نظام مهندسی
ترویج اصول صحیح مهندسی و معماری مهمترین رویکرد نظام مهندسی
محمودآباد آنلاین/فتحی سرپرست دفتر نمایندگی نظام مهندسی شهرمحمودآباد : كمك به ترويج اصول صحيح مهندسي و معماري و همكاري با وزارت مسكن و شهرسازي در زمينه تدوين ، اجرا و كنترل مقررات ملّي ساختمان و استانداردها و معيارها از مهمترین رویکردهای این دفتر نمایندگی می باشد.

قاسم فتحی سرپرست دفتر نمایندگی نظام مهندسی شهرمحمودآباد در گفتگویی اختصاصی با محمودآباد آنلاین به مناسبت ۵ اسفند روز ملّی مهندس گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان ، براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ به منظور تامین مشارکت هر چه وسیع تر مهندسان در انتظام امور حرفه ای و تحقق اهداف قانون مذکور تاسیس شده است .

وی ضمن تبریک فرا رسیدن پنجم اسفند ماه روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس گفت: دفتر نمایندگی محمودآباد بیش از ۱۱۶۴عضو در شته های مهندسی عمران ، معماری ، نقشه برداری، مکانیک ، شهرسازی و برق دارد که از این تعداد ۴۴۶ نفر دارای پروانه اشتغال به کار رسمی می باشند.

فتحی مهمترین وظایف و رسالت دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان را برنامه ریزی درجهت تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش های اسلامی در معماری و شهرسازی و برنامه ریزی به منظور رشد و اعتلای حرفه های مهندسی ساختمان و مشاغل مربوط به آن و همچنین ارتقای دانش فنی و کیفیت کار شاغلان در بخش های ساختمان و شهرسازی از طریق ایجاد پایگاه های علمی ، فنی ، آموزش و انتشارات و همکاری با مراجع مسؤول در امر کنترل ساختمان از قبیل اجرای دقیق و صحیح مقررات ملّی ساختمان و ضوابط طرح های جامع تفصیلی وهادی در شهرها توسط اعضای سازمان حسب درخواست ها برشمرد و افزود: نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح ها و فعالیت های غیردولتی در حوزه استان و تعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی ذیصلاح از دیگر ماموریت های این سازمان برشمرد.

او افزود: یکی از دیگر ماموریت های مهم این نهاد ؛ مشارکت در امر ارزشیابی و تعیین صلاحیت و ظرفیت اشتغال به کار شاغلان در امور فنی مربوط به فعالیت های حوزه های مشمول این قانون می باشد .

وی تصریح کرد : این سازمان دارای واحدهای استانی بوده که هر سازمان در هر استان از نظرحقوقی دارای شخصیت مستقل می باشد و از ارکان های از جمله : سازمان استان ها ، هیات عمومی ، شورای مرکز ، رئیس سازمان و شورای انتظامی تشکیل شده است.

وی ضمن عذرخواهی از جامعه مهندسین به دلیل عدم برگزاری آیین پاسداشت روز مهندس طی دو سال گذشته گفت: شیوع ویروس کرونا وضرورت پیشگیری از انتقال ویروس مانع از برگزاری اجتماعات باشکوه همه ساله نظام مهندسی شده است که امیدواریم هر چه سریعتر شاهد حفظ سلامتی کلیه آحاد جامعه و رهایی از شر این ویروس منحوس باشیم.

سرپرست دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان محمودآباد پرداخت تسهیلات بانکی به جامعه مهندسین و ارائه خدمات رفاهی و ورزشی و ارائه بیمه تکمیلی برای اعضا و خانواده شان را از دیگر خدمات این نمایندگی به جامعه مهندسین برشمرد.

قاسم فتحی رشد چشمگیر شهرنشینی همراه با گسترش شهرها از نظر وسعت و افزایش جمعیت را از مهمترین دلایل ایجاد بافت‌ها و ترکیب‌های مختلف شهری دانست و افزود: سیاست‌ها و تصمیمات مدیریت شهری اثرات اجتماعی و اقتصادی مستقیمی بر زندگی مردم داشته و این تصمیمات موجب تغییرات مثبت یا منفی در فضای شهر می‌شود.

وی تاکید کرد: بلندمرتبه سازی در چهارچوب ضوابط ساختمان های بلند مثلا تمامی ساختمان های بلند در یک خط افق قرار بگیرد و حل مشکل اخذ سند مالکیت برای زمین های بدون سند تا مالک بتواند نسبت به اخذ مجوزات و پروانه ساختمانی اقدام نماید که این امر مانع از ساخت ساختمانی بدون رعایت ضوابط شهرسازی و عدم نظارت مهندس طراح و ناظر ذیصلاح شود را می توان از مهمترین راه حل های تحول شهرسازی و زیباسازی در محمودآباد برشمرد.

وی در خاتمه سخنان خود ضمن قدردانی از شهرداری های محمودآباد و سرخ رود و کلیه دستگاه های خدماتی اعم از اداره گاز ، اداره ثبت و اسناد و بخشداری ها به موجب همکاری و تعامل با این مجموعه ، از زحمات هیئت رئیسه سابق دفتر نمایندگی محمودآباد و کلیه کارکنان و جامعه مهندسین شهرستان که در راستای توسعه و آبادانی این شهرستان گام برمیدارند قدردانی را داشت.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین