بیش از ۴۱ درصد مرگ‌های مازندران زودرس است
بیش از ۴۱ درصد مرگ‌های مازندران زودرس است
محمودآباد آنلاین: علیپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۴۱.۶ دهم درصد از مرگ‌های استان مرگ زودرس و افراد کمتر از ۷۰ سال فوت می‌کنند.

عباس علیپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: میزان فوت در هر یک هزار نفر جمعیت شهری مازندران ۶ نفر است که این رقم در روستاها ۶ و ۷۵ صدم نفر است.

وی با اشاره این‌که هنوز دلیل مشخص و علمی برای این موضوع مشخص نشده و به تحلیل بیشتری نیاز است، ادامه داد: اما به نظر می رسد بیشتر شدن عوامل خطر در روستاها، مراجعات کمترو دیرهنگام روستاییان برای انجام کارهای درمانی دلیل بروز سبقت گرفتن میزان فوتی های جامعه روستایی مازندران از شهرنشینان باشد.

مازندران حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و نیمی از این جمعیت در بیشتر از سه هزار روستای استان زندگی می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: همچنین میزان امید به زندگی مردان استان به نسبت به زنان کمتر است.

وی با اشاره به اینکه میانگین میزان امید به زندگی در کل جمعیت مازندران ۷۷/۰۲ سال در سال گذشته بود و افزود: این میزان امید به زندگی زنان مازندران ۷۸/۳۲ سال است که این رقم برای مردان استان۷۵/۷۴ سال است.

به گفته علیپور میانگین امید به زندگی مردم مازندران درسال ۱۳۹۹ به میزان ۷۶/۷۹ سال بود که این رقم در سال گذشته به میزان ۷۷/۰۲ سال رسید و وضعیت بهتری را دراین سال داشتیم.

کرونا در صدر علل مرگ و میر زودرس مازندران

وی همچنین به آمار مرگ زودرس در مازندران اشاره و تصریح کرد:۴۱ و ۶ دهم درصد مرگ های استان مرگ زودرس است و افراد کمتر از ۷۰ سال فوت می کنند.

علیپور عمده ترین دلایل مرگ زودرس استان در سال گذشته را ابتلا به بیماری کووید ۱۹، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و تومورها، بیماری های غدد و تغذیه همچون دیابت اعلام کرد.

وی گفت: در تعریف علم پزشکی مرگ زودرس به مرگ هایی اطلاق می شود که در سنین ۳۰ تا ۷۰ سال رخ می دهد.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا