بازگشایی تدریجی مدارس از امروز و چند ابهام
بازگشایی تدریجی مدارس از امروز و چند ابهام
محمودآباد آنلاین : مدارس در سال تحصیلی جدید بعد از ۴۵ روز از شروع مهر با حضوری شدن کلاس‌های متوسطه دوم آغاز می‌شود، اما همچنان ابهاماتی در این طرح وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس اعلام چند باره آموزش و پرورش گفته می‌شود که از امروز دبیرستانی‌ها و به بیان دقیق‌تر دانش آموزان دوره دوم متوسطه راهی مدرسه می‌شوند.

چندی پیش هم علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفته بود که آموزش‌های حضوری به طور جدی دنبال می‌شود و اگر دانش آموزان در مدرسه حضور نداشته باشند، غیبت می‌خورند.

توصیه‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا؟!
آنطور که آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد با گذشت بیش از ٢ ماه از واکسیناسیون دانش آموزان ١٢ تا ١٨ساله، بیش از ۸۸ درصد دانش‌آموزان واکسینه شدند و با اعلام علیرضا کمریی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در ۱۶ استان بیش از ۹۰ تا ۹۹ درصد واکسن دانش‌آموزی را دریافت کردند همچنین در ۱۱ استان بین ۸۰ تا ۹۰ درصد را داشتند.

البته گفته شده بود که طبق دستورالعمل ها، اگر برخی دانش آموزان واکسینه نشده باشند، ضرورت دارد هر ۷۲ ساعت یک بار تست پی سی آر منفی انجام و آن را به مدرسه اعلام کنند، ولی کمریی گفت که بر اساس توافق وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش که در قالب شیوه نامه بهداشتی ۰۶ تدوین شد، شرط بازگشایی و فعالیت حضوری مدارس واکسیناسیون دانش آموزان نیست.

همین روند در کنار واکسیناسیون سراسری کادر آموزش موجب شد تا زمزمه‌های آموزش حضوری شکلی جدی‌تر به خود بگیرد، اما تاکید رئیس دولت سیزدهم مبنی بر تامین زیرساخت و اهتمام وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش برای آغاز آموزش حضوری با توجه به تراکم دانش آموزان در کلاس‌های درس و کمبود فضا‌های آموزشی همچنین ورود قریب الوقوع پیک ششم کرونا موجب نگرانی و خوف و رجایی در خانواده‌ها شده است، نگرانی و ترس از ابتلا به بیماران و امیدواری بابت حضور دانش آموزان در محیط اجتماعی مدرسه و تقویت ابعاد پرورشی و آموزشی برای آن‌ها که هر دو بعد مهم و غیرقابل انکار است.

توصیه‌های بهداشتی هم از هفته پیش از سوی وزارت بهداشتی‌ها و آموزش و پرورش مطرح شد و آنطور که فرهادی رئیس مرکز سلامت و محیط کار گفته بود «برخی از مدارس دارای تهویه مطبوع نیستند در این صورت باید به تهویه طبیعی روی آورند و درب و پنجره‌ها کمی باز باشد تا هوای تازه در کلاس جریان داشته و دانش آموزان و معلمان هم لباس کافی به تن داشته باشند تا دچار سرماخوردگی نشوند.»

دغدغه‌های اولیا و دانش‌آموزان برای حضور در کلاس درس
در حالی که آموزش حضوری برای دانش آموزان متوسطه دوم به تدریج از فردا شروع می‌شود، اما هنوز ابهامات بسیاری برای دانش آموزان و بعضا اولیای مدارس برقرار است.

ابهاماتی که خانواده‌ها و دانش آموزان را درباره حضور در مدرسه دچار دغدغه کرده است، ضوابط مشخصی برای شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای حضور دانش آموزان در مدارس اعلام نشده است و اطلاع‌رسانی رسمی از حیث تعطیل بودن ساعات زنگ تفریح، بوفه مدرسه، میزان آموزش حضوری و مجازی برای مدارس وجود نداشته است.

جزئیات حضور ابتدایی‌ها در انتظار تصمیم ستاد کرونا
با وجودی که زمان حضور دانش آموزان متوسطه اول و دوره ابتدایی آذرماه اعلام شد، اما هنوز درباره جزئیات کار و آموزش حضوری دانش آموزان ابتدایی تصمیم گیری‌ها قطعیت ندارد و سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم گفت که این موضوع شنبه، یعنی امروز تعیین تکلیف خواهد شد.

آنطور که برنامه ریزی‌ها نشان می‌دهد مدارس تا ماه آینده بعد از دو سال تحصیلی کرونایی بالاخره و تدریجی به روال عادی بر می‌گردد، هرچند هنوز برخی مداری آمادگی لازم را نداشته و روال آموزی‌های غیرحضوری تداوم دارد و معلوم نیست روز‌های پساکرونا بالاخره کی به مدارس باز می‌گردد.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان