انتشار فراخوان سی و چهارمین جشنواره تئاتر مازندران
انتشار فراخوان سی و چهارمین جشنواره تئاتر مازندران
محمودآباد آنلاین : فراخوان سی و چهارمین جشنواره تئاتر مازندران در سال ۱۴۰۱ شامل اهداف، اولویت موضوعی، شرایط شرکت، مدارک مورد نیاز و گاه شمار جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی شعبه مازندران، منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی شعبه مازندران با توجه به شیوه نامه ابلاغی اداره کل هنرهای نمایشی به منظور تداوم و تثبیت جایگاه هنر نمایش، ارتقاء تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان و در راستای پشتیبانی از تولید و اجرای عمومی سالانه، اقدام به برگزاری سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان مازندران می نماید.

اهداف جشنواره

در معرفی اهداف این جشنواره آمده است که برگزاری این رویداد در جهت تقویت بنیه علمی تئاتر و آگاهی بخشی هنرمندان نمایشی استان و حمایت از نویسندگان بومی، رونق بخشیدن به اجرای عمومی آثار نمایشی، کشف استعداد های جوان و آگاهی بخشی و افزایش بینش فرهنگی جامعه با تکیه بر این استعدادها، ایجاد بسترهای مناسب برای تولید آثار نمایشی با مضامین بومی، استفاده از بسترهای فرهنگی و هنری برای رشد و اعتلای فرهنگ عمومی و ایجاد روحیه نشاط و امید بخشی در جامعه با توجه به آثار مخرب روانی ناشی از بحران بیماری کرونا، طرح ریزی شده است.

زمینه موضوعی جشنواره

در تعیین اولویت های موضوعی جشنواره انتخاب موضوع آزاد است اما آثار با موضوعات ذیل در اولویت انتخاب قرار خواهند گرفت که شامل پرداختن به سبک زندگی ایرانی- اسلامی، افزایش روحیه نشاط و امیدبخشی در جامعه، معرفی هنرمندانه مشاهیر، شخصیت ها، قهرمانان و شهدای شاخص استان، فرهنگ ایثار و شهادت، اپیدمی بیماری کرونا، مدافعین سلامت و توجه به اهمیت خانواده و فرهنگ و سنن بومی استان می شود.

شرایط شرکت در جشنواره

شرایط شرکت بدین گونه است که جشنواره فقط در بخش صحنه ای و به صورت رقابتی برمبنای شیوه نامه جدید برگزار خواهد شد؛ سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی صرفاً میزبان یک اثر از هر کارگردان خواهد بود؛ به دلیل بحران بیماری و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، جشنواره احتمالا فاقد بخش جنبی و جلسات نقد و بررسی بوده و تاکید می گردد برگزاری به صورت دوره های گذشته نخواهد بود و آثار شرکت کننده در این جشنواره، صرفاً اختصاص به آثار و نمایشنامه ­های ایرانی دارد اما حضور گونه های مختلف نمایشی از جمله عروسکی، فیزیکال، آیینی سنتی و غیره بلامانع است.

ارائه مجوز کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر برای شرکت در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان مازندران(۱۴۰۱) از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است. متون اقتباسی نیز، منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر و نوع اقتباس، با اخذ مجوز از نویسنده یا ناشر و مترجم به صورتی که حقوق معنوی و مادی صاحب اثر حفظ شود، می ­توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند که در این رابطه، تشخیص هیأت انتخاب آثار و دبیرخانه جشنواره، ملاک تصمیم خواهد بود.

در صورت عدم رعایت بند فوق، ضمن جلوگیری از ادامه حضور گروه نمایشی در هر مرحله ­ای از فرآیند جشنواره، مسئولیت این عدم شفاف سازی متوجه نویسنده و کارگردان نمایش خواهد بود.

متقاضیان شرکت در جشنواره لازم است با تکمیل فرم شماره یک شیوه نامه برگزاری جشنواره، آمادگی خود را جهت ارزیابی و حضور در جشنواره اعلام نمایند. متقاضیان حضور با ارسال اثر، متعهد به پذیرش تمامی قوانین و سیاست های جشنواره می شوند و باید مرحله بازخوانی متن را در شورای ارزشیابی و نظارت گذرانده باشند.

آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر استان صرفا مختص آثار نمایشی تولید شده «هنرمندان استان» که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده، خواهد بود بنابراین گروه هایی می توانند در جشنواره استانی حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی ۱۴۰۰ تا دو هفته قبل از شروع جشنواره استانی ۱۴۰۱، اثر آنها حداقل در ۵ نوبت به اجرای عمومی رسیده باشد (در صورت عدم اجرا به علت شیوع بیماری کرونا، گروه ها بعد از حضور در جشنواره باید اجرای عمومی خود را به انجام برسانند).

تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است، بر این اساس، در تهیه و گزارش اجراهای عمومی لازم است مولفه ها و مشخصات کامل آثار در پرتال های استانی ثبت گردد.

فرآیند ثبت نام برای حضور در جشنواره از طریق درگاه جامع تئاتر استانی انجام می گیرد و گروه های نمایشی متقاضی، ضروری است فرم درخواست شرکت در جشنواره (فرم شماره ۱) را در درگاه استانی تکمیل نمایند (فرم شماره یک ملاک برنامه ریزی های آتی خواهد بود).

بنابر تشخیص هیات داوران حداکثر دو اثر نمایشی به اداره کل هنرهای نمایشی معرفی خواهد شد. این بند شامل یک تبصره است که در آن آمده: معیار انتخاب آثار و معرفی به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر، برخورداری از کیفیت فنی و تخصصی است و در صورت عدم احراز این شرایط توسط گروه های شرکت کننده، هیأت داوران مختار است هیچ گزینه ای برای انتخاب نداشته باشد.

چنانچه در هر مرحله ای از انتخاب آثار یا برگزاری جشنواره، مغایرتی با بندهای فراخوان در مورد هریک از آثار شرکت کننده مشاهده شود، دبیرخانه دائمی تئاتر استان، گروه نمایشی متخلف را از ادامه روند جشنواره و مراحل بعدی باز خواهد داشت.

یادآور می شود که برای موارد پیش بینی نشده، دبیرخانه جشنواره با مشورت اداره کل هنرهای نمایشی با توجه به شرایط غیرقابل پیش بینی موجود اتخاذ تصمیم نموده و گروه های منتخب ملزم به رعایت آن هستند.

گفتنی است نحوه برگزاری و محل اجرای آثار در مرحله نهایی با توجه به شیوه  نامه ابلاغی مذکور به تشخیص شورای سیاستگذاری جشنواره و مطابق با نظر ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا به یکی از این روش ها خواهد بود: با حضور تماشاگر به صورت زنده در صورت موافقت ستاد استانی مقابله با کرونا و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و اجرا برای داوران بدون حضور تماشاگر و پخش از سامانه ­های فضای مجازی.

 مدارک مورد نیاز

تکمیل فرم شماره یک در درگاه جامع ایران تئاتر، مجوز کتبی نویسنده یا ناشر، خلاصه سوابق هنری کارگردان، یک قطعه عکس پرسنلی کارگردان، خلاصه نمایش به صورت تایپ شده (متقاضیان پس از تکمیل فرم شماره یک و بارگذاری مدارک بالا در درگاه جامع ایران تئاتر، باید کلیه مدارک را به صورت فیزیکی به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند).

گاه‌شمار جشنواره

آخرین مهلت ارسال آثار ۱۰ آبان ماه سال جاری است (متقاضیان از تاریخ ۵ مردادماه تا ۱۰ آبان ماه مهلت دارند تا از طریق آدرس اینترنتی قید شده نسبت به تکمیل فرم شماره یک اقدام نمایند): www.mazandaran.theater.ir (قابل ذکر است این سامانه تنها تا پایان ساعت اداری روز ۱۰ آبان ماه فعال و پس از آن از دسترس هنرمندان جهت ارسال آثار خارج خواهد شد).

گفنی است تاریخ بازبینی آثار ۱۵ آبان ماه، اعلام اسامی برگزیدگان حضور در جشنواره ۲۰ آبان و تاریخ برگزاری جشنواره ۲۶ الی ۲۹ آبان ماه خواهد بود.

آدرس دبیرخانه؛ ساری، میدان امام خمینی (ره)، ابتدای بلوار دانشگاه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، واحد هنرهای نمایشی، دبیرخانه دائمی تئاتر استان/ کد پستی: ۳۸۷۹۴ –۴۸۱۵۸ و تلفن تماس: ۳۳۳۶۲۰۲۲–۳۳۳۶۲۰۰۷ آماده پاسخگویی به هنرمندان است.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : ایسنا مازندران