۳۷۰۰ جوان محمودآبادی در جستجوی کار/ جذب ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی در محمودآباد
۳۷۰۰ جوان محمودآبادی در جستجوی کار/ جذب ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی در محمودآباد
محمودآباد آنلاین: رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان محمودآباد گفت: 3 هزار و 700 جوان بیکار محمودآبادی که تاکنون نتوانستند شغلی متناسب با تحصیلات و علاقمندی خود بیابند درسامانه کاریابی ثبت نام کرده اند.

محمد رمضانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار محمودآباد آنلاین افزود: در شهرستان محمودآباد ۲ کاریابی یاسین  و کوشا مشغول به فعالیت هستند که  راهنمایی و  مشاوره شغلی جویندگار کار، شناسایی فرصت های شغلی در شهرستان و همچنین  معرفی و به کارگماری کار جویان واجد شرایط را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه تاکنون  سه هزار و ۷۰۰ نفردر محمودآباد جویای کار هستند ادامه داد: این تعداد شامل کارجویانی است که  فاقد شغل متناسب با تحصیلات و علاقمندی خود هستند و در مراکز کاریابی ثبت نام کردند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محمودآباد خاطر نشان کرد: در حوزه اشتغال  و کارگروه های اقتصادی چندین سرفصل اعتباری تعریف شده است که دستگاه های تخصصی برای گروه های هدف، شناسایی طرح، پذیرش ، کارشناسی و معرفی به بانک و انعقاد قرارداد و اجرای طرح را نظارت می کنند.

رمضانی با بیان اینکه سامانه بهین یاب یکی از این سرفصل ها است گفت:سامانه بهین یاب در بسته رونق تولید به تولیت میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، صنعت معدن تجارت ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و کارو تعاون در ۶ ماه نخست امسال ۴۵ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان اعتبار که عمدتا برای طرح های صنعتی و گردشگری بود تصویب شد.

وی همچنین به پرداخت تسهیلات کرونایی اشاره کرد و افزود : به دنبال شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر بسیاری از کسب و کارها به ویژه صنوف خدماتی، برخی سیاست های مالی و پولی را برای حمایت از بنگاههای آسیب دیده از کرونا در کارگروه اشتغال استان و شهرستان تصویب شد.

رئیس اداره کار محمودآباد توضیح داد: با توجه به شناور بودن اعتبار دراین  سرفصل، بنگا های اقتصادی  آسیب دیده توسط دستگاه های متولی شناسایی و ضمن ثبت در سامانه مربوطه و پس از پایش توسط دستگاه متولی و بررسی طرح در کارگروه برای دریافت خسارت به بانک عامل معرفی می شوند.

وی بیان کرد: در همین راستا از سال ۹۹ تاکنون،  ۱۱ میلیارد تومان اعتبار  برای ۳۲۰ نفر در واحدهای  آسیب دیده کرونایی جذب شده است که بیشترین آن در حوزه صنعت بوده است.

به گفته رمضانی شهرستان محمودآباد رتبه چهار استان را در جذب تسهیلات کرونایی داشته است.

رئیس اداره کار محمودآباد همچنین به اجرای بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه اشاره کرد وگفت: تسهیلات موضوع این دستورالعمل  به طرح های کارآفرینی، ایجادی، توسعه ای، تکمیلی و سرمایه در گردش و نیز احیای واحدهای تولیدی از جمله کسب و کار خانگی، واحدهای تولیدی خرد، واحدهای تولیدی کوچک، واحدهای تولیدی متوسط، واحدهای تولیدی بزرگ، شرکت های دانش بنیان و واحدهای تولیدی پیشران قابل تخصیص است.

وی اظهار داشت: در اجرای تسهیلات مشمول بند الف تبصره ۱۸ نیزاز ۹۹سال  تا کنون  برای  بیش از ۱۴۰ طرح  بالغ بر۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار تزریق شده است.

رمضانی گفت: سامانه مشاغل خانگی نیز شامل این سرفصل می شود که با توجه به نوع مجوز آن مبنی بر مدل مستقل، پشتیبان و یا پیشران شامل دریافت تسهیلات قرض الحسنه تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان می شود که در مشاغل پیشران خانگی مبلغ تسهیلات بیش تر است.

وی توضیح داد: در مشاغل مستقیم با اعطای طرح خود اشتغالی فرد مذکور دارای کسب و کار می شود ولی مشاغل پشتیبان به طرحی اطلاق می شود که فرد در دامنه زنجیره تولید طرح خود چندین نفر را تحت پوشش خود قرار می دهند. در مشاغل پیشران نیزکه نوعی مشاغل پشتیبان بوده توسعه یافتگی بیشتر است به گونه ای که  مواد تولیدی خواسته یک شهر و یک منطقه بوده  و این افراد تولید خود را در شهرستان ها نیز به صورت شبکه توزیع پخش می کنند.

رئیس اداره کار محمودآباد با بیان اینکه سهم مازندران در مشاغل خانگی ۴۷ میلیارد تومان بوده است گفت: از این میزان یک میلیارد و ۵۶۰میلیون تومان به شهرستان محمودآباد تخصیص یافته است که ۱۶۰ میلیون تومان آن در شش ماهه نخست سال جذب شده است.

وی همچنین به اهدای تسهیلات بنابر بند ب تبصره ۱۶ برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای طرح خود اشتغالی این افراد، ۸۸ طرح به بانک معرفی شدند که تاکنون برای ۵۸ طرح به میزات ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال تسهیلات اعطا شد.

رمضانی به پرداخت یارانه دست مزد در سطح شهرستان اشاره کرد وگفت:یارانه دستمزد یکی از سیاست‌های حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کاهش بیکاری است که طبق آن دولت با شرایطی به هر کارفرمایی که نیروی جدید استخدام کند یارانه دستمزد پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه سهم شهرستان در سال گذشته و امسال  ۷۰ نفر درسال برای دریافت یارانه دستمزد بوده است گفت: خوشبختانه در شهرستان در یک سال و نیم اخیر به بیش از ۲ برابر سهمیه ابلاغی یارانه دستمزد تعلق گرفته است و در مجموع بالغ بر ۲۵۸ میلیون تومان یارانه دستمزد برای جذب ۳۳۲ نفر به بنگاه های اقتصادی تزریق شده است.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین