معضلی به ‌نام فاضلاب در شهر ساحلی محمودآباد
معضلی به ‌نام فاضلاب در شهر ساحلی محمودآباد
محمودآباد آنلاین : یک دهه از زمان اجرای طرح فاضلاب شهری در محمودآباد می‌گذرد ثمره این گذر زمان فقط اجرای ۱۴ کیلومتر از ۱۱۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و لوله‌گذاری فاضلاب است، طرحی که طولانی شدن آن موجب شده تا فاضلاب رها شده در رودخانه‌ها در چرخه طبیعت وارد زندگی مردم شود.

به گزارش خبرگزاری فارس مازندران : |اگر در سطح شهرستان محمودآباد از مردم و مسافران بپرسید که مشکل کلان این شهر چیست؟ بیشتر آنها شاید دپوی زباله در کنار ساحل را عنوان کنند ولی بیشتر مردم از مشکلی بس بزرگتر که به مرور توسط شهروندان آلودگی‌هایش کل منابع آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و در نهایت دریا را دربر گرفته حرفی به میان نمی‌آورند.

 

هدایت لوله‌های فاضلاب به سمت رودخانه‌ها

 

وقتی در حاشیه رودخانه‌ها و نهرهای کوچک سطح شهر یک نگاه موشکافانه‌ای بیندازید لوله‌های تخلیه فاضلاب اعم از آب‌های شست‌وشو و یا فاضلاب و… را مشاهده خواهید کرد که به علت موقعیت رودخانه اصلی، کاشت درختان، سبزه و علف‌های هرز کمتر قابل دید عموم بوده و از طریق رودخانه به دریا سرازیر شده و سبب آلودگی دریا و آبزیان شده که در نهایت مردم بی‌خبر از محصولات دریایی استفاده کرده و انواع سموم دفع آفات نباتی و کشاورزی و شوینده‌ها و غیره را وارد بدن خود می‌کنند.

قابل توجه اینکه در حاشیه رودخانه شهرود جاهایی که دیواره بتنی و سیل بند در گذشته احداث شده لوله‌های تعبیه شده توسط ساکنان را در این مکان‌ها مشاهده می‌کنید که بدون دغدغه فاضلاب منازل را وارد آب رودخانه می‌کنند.

با توجه به اهمیت حفظ و حراست از آبهای زیرزمینی و به ویژه رودخانه‌ها و دریا که محل تکثیر و زادآوری قریب ۹۰ درصد ماهیان دریای خزر در رودخانه‌ها بوده و کاهش حجم ذخائر آبزیان دریا طی سالیان اخیر و رشد انواع سرطان در مازندران کارشناسان بهداشتی یکی از دلایل عمده را استفاده از سموم کشاورزی در محصولات و در نتیجه آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی و در نهایت شاید دریا باشد.

یک دهه اجرای طرح فاضلاب با پیشرفت ۱۲.۵ درصد

 

در شهرستان محمودآباد بیش از یک دهه قبل مطالعات سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب انجام و در سال ۱۳۹۰ جهت اجرا ابلاغ شد،  در این طرح ۱۱۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و لوله‌گذاری فاضلاب در دستور کار قرار گرفت که از سال ۱۳۹۱ در منطقه گلشهر توسط پیمانکار شروع به کار کردند که تا پایان شهریور ۱۴۰۰ فقط ۱۴ کیلومتر از این خط اجرا شده است.

 

تامین زمین ۴ ایستگاه تصفیه

 

عبدالهاشم رضاپور رئیس آبفای محمودآباد در این زمینه عنوان کرد: با توجه به اهمیت حفظ و حراست از منابع آب‌های زیرزمینی شرکت آب و فاضلاب مازندران در سال ۱۳۸۲ زمینی به مساحت حدود سه هکتار را در کنار گذر شرقی برای تصفیه‌خانه فاضلاب به میزان ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کرده و برای پمپاژ فاضلاب از نقاط مختلف سطح شهر ۱۳ ایستگاه پیش‌بینی شده که تاکنون فقط زمین چهار ایستگاه پمپاژ به مبلغ یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خریداری شد تا با اجرای کامل طرح بتواند منابع آب‌های زیرزمینی را از آلودگی‌های خانگی،صنعتی و کشاورزی حفظ کند.

 

وی یادآور شد: در این ۱۴ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در محمودآباد تعداد هزار و  ۱۱۲ سیفون انتظار منازل نصب شده تا پس از تکمیل شبکه شهروندان بتوانند آب‌های منازل خود را وارد این سیستم کنند که به‌دلیل نداشتن بودجه و هزینه بالای اجرای این طرح به‌صورت خیلی کند پروژه در حال اجراست.

  • نویسنده : سید مهرداد محمدیان
  • منبع خبر : خبرگزاری فارس مازندران