محمودآباد؛ شهری که در مجاورت خزر جا خوش کرد
محمودآباد؛ شهری که در مجاورت خزر جا خوش کرد
محمودآباد آنلاین: شهر محمودآباد در مجاورت دریای خزر، جای خوش کرده و عاشقان ساحل را به سوی خود می‌کشاند درواقع می‌توان گفت این شهر، رویایی است که به واقعیت تبدیل شده است.

حرف برنامه‌ریزی برای تعطیلات که به میان می‌آید، همیشه سفر به شمال به ذهن انسان خطور می‌کند و نام محمودآباد باتوجه به زیبایی چشم‌نواز و تمام نشدنی بهترین گزینه است.

محمودآباد در مسیر جاده ساحلی مازندران برای تفریح، گردش و تماشای زیباترین مناظر و بناها است که به طور حتم محمودآباد تنوعی از زیبایی‌های طبیعی را به همراه دارد.

محمودآباد شهری برای گردش و ساحل گردی است که باتوجه به زیبایی‌های بکر می‌تواند بهترین خاطرات سفر را برای گردشگران رقم بزند.

محمودآباد در مجاورت خزر، جای خوش کرده و عاشقان ساحل را به سوی خود می‌کشاند درواقع می‌توان گفت این شهر رویایی است که به واقعیت تبدیل شده است.

*تپه‌های باستانی سرخ‌رود

یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی محمود‌آباد است که قدمت آن‌ها به ۲۰۰ سال پیش باز می‌گردد.

براساس اسناد باقی مانده از کتب تاریخی، قلعه‌ای به نام ماهانه سر روی آن وجود داشته است.

شکوه، زیبایی و عظمت تپه‌های قلاکتی آنقدر چشمگیر است که از آن با نام تخت جمشید مازندران یاد می‌شود.

* تالاب سرخ‌رود

سفر  در فصل زمستان به تالاب سرخ‌رود و تماشای قوهای زیبای افراد را حیرت‌زده می‌کند.

زیبایی تصویر این تالاب بی‌نظیر در ماه‌های آذر و دی با وجود پرندگان مهاجر چند برابر می‌شود. یکی از پرندگانی که به تالاب سرخ‌رود مهاجرت می‌کند، تک درنا است که این پرنده از سمت روسیه و سیبری به تالاب سرخ‌رود مهاجرت می‌کند و دیدن آن برای هر گردشگری جذاب است و در یک کلام این تالاب،  مکانی دنج، زیبا و منحصربه‌فرد است.

*امام‌زاده قاسم (ع)

می‌توان گفت مکان‌های دیدنی محمودآباد تنها به طبیعت زیبای این منطقه محدود نمی‌شود، امامزاده قاسم (ع) از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است و تنها امامزاده‌ای در ایران است که بقعه مبارکه‌اش میان دو مدرسه قرار گرفته است.

امامزاده قاسم (ع) محمودآباد، مکان زیارتگاهی برای اهالی شهر و گردشگران این منطقه است.

*پارک ملت

در میان جاهای دیدنی محمودآباد، پارک ملت جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چراکه این پارک از جمله پارک‌های ساحلی منطقه است که علاوه‌بر استراحت و تفریح در آن، می‌توانید منظره زیبای دریا را هم تماشا کرد.

پارک ملت محمود‌آباد امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی برای خانواده‌ها و کودکان ازجمله آلاچیق، رستوران، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی و سایر را در دل خود جای داده است.

*پارک جنگلی تشبندان

پارک‌های جنگلی بهترین مکان برای تفریح و ماندن در طبیعت هستند و تشبندان نیز یکی از پارک‌های جنگلی و جاهای دیدنی محمودآباد است که مکانی جذاب و دیدنی برای گردشگران به شمار می‌رود.

این پارک مساحتی بیش از ۴۵ هزار متر مربع دارد و به چند بخش تقسیم می‌شود که از جمله بخش‌های پارک جنگلی تشبندان می‌توان از کیجاوزان، آقاشهر، قلعه جنگل بائوده و وزونره یاد کرد.

*ساحل شنی سرخ‌رود

قدم زدن در ساحل و حس کردن شن‌های نرم کنار دریا، تماشای موج‌ها و دیدن زیبایی‌های آن، همه و همه در ساحل زیبا و شنی سرخ‌رود امکان‌پذیر است که محبوبیت زیادی در میان گردشگران دارد.

این ساحل از یک طرف به دریا و از سمت دیگر به جنگل محدود می‌شود و منظره‌ای شگفت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد.

 *جنگل بونده

روستای بونده یکی از روستاهای اهلمرستاق است که جز محبوب ترین جاهای دیدنی محمودآباد به شمار می‌رود.

جنگل زیبای بونده  با زیبایی‌های طبیعی پر شده است،  محبوبیت این جنگل تا جایی است که گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای دیدن آن به محمود آباد سفر می‌کنند.

نبی‌الله اصغری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان محمودآباد در گفت‌وگویی، اظهار کرد: شهرستان ساحلی محمودآباد با ۱۰۲هزار نفر جمعیت در مرکز استان قرار داشته و اولین و نزدیک‌ترین شهر ساحلی دسترس به پایتخت و محور هراز بوده و گذرگاه غرب و شرق استان است.

وی افزود:  آب و هوای بی‌نظیر، تنوع جانوری و پوشش گیاهی، مزارع چشم‌نواز برنج، رودخانه هراز، لکه‌های جنگلی و ۳۰ کیلومتر ساحل ماسه‌ای بیش از ۱۰۰ آب‌بندان، بازار سنتی و بازار ماهی ، تپه و محوطه های باستانی و تاریخی سقانفارهای قاجاری و مرکز آموزشی رفاهی نفت (ساختمان اکو) ۹ منطقه نمونه گردشگری، ۸ پره ماهیگیری دریایی و قطب تولید گل و گیاه آپارتمانی و شاخه بریده و البته روحیه مهمان نوازی و خونگرمی مردمانش ، بخشی از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان محمودآباد محسوب می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان محمودآباد بیان کرد: بدون تردید محمودآباد، شهرستانی توریستی بوده و تنها از طریق صنعت گردشگری می‌توان به توسعه پایدار برسد.

این مسوول با اشاره به اینکه گرچه کشاورزی و صنعت هم در محمودآباد وجود دارد اما اتفاقات تکاپوی که در شهر در جریان است به سمت گردشگری است، اضافه کرد: فضاهای متعدد ایجاد شده برای ارائه خدمات به گردشگران توسط مردم بومی گواه  این موضوع است؛ از خانه‌های استیجاری تا فروشگاه‌های بزرگ و کوچک خدماتی که درآمد آنها وابسته به ورود مسافر است.

اصغری ادامه داد: وجود یک‌هزار و ۷۰۰ تخت ثابت در واحدهای اقامتی دائمی و حدود ۲هزار نفر اقامت در خانه‌های مسافر دارای مجوز گردشگری و البته چند هزار نفر اقامت در خانه‌های استیجاری غیرمجاز و همچنین وجود نزدیک به ۱۰۰ واحد پذیرایی بین راهی و درون شهری نشان از گردشگری بودن شهرستان دارد.

وی با اعلام اینکه بزرگ‌ترین اتفاقی که شاید به‌عنوان ضعف می‌توان نام برد، ضریب پایین اقامت گردشگر در مقابل گذار و عبور گردشگر است، اظهار کرد: کمبود مراکز بزرگ و مدرن تفریحی سرگرمی مراکز تعطیلات و هتل‌های با کیفیت چهار و پنج ستاره و همچنین  استفاده نادرست از ساحل ، دریا و فضاهای جنگلی  باعث شده تنها درصدی کم از مسافران و گردشگران ورودی شهرستان اقامت شب داشته باشند و بیشتر به سمت غرب و شرق می‌روند؛ به‌طوری‌که در سال ۹۸ از تعداد حدود ۱۱میلیون نفر مسافر ورودی به شهر در طول سال تنها ۸۵۳ هزار نفر اسکان پیدا کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان محمودآباد یادآور شد: همچنین با وجود اینکه محمودآباد از معدود شهرستان‌های استان مازندران است که جمعیت روستایی آن بیش از جمعیت شهری آن بوده، اما ما هنوز نتوانستیم گردشگری روستایی مدیریت شده در روستاهای شهرستان داشته باشیم.

این مسوول بیان کرد:  بوم‌گردی استفاده از آب‌بندان‌ها و جنگل‌های واقع در روستاها و استفاده از گردشگری کشاورزی در روستاهای شهرستان هنوز شکل نگرفته و تمایل جامعه روستایی بیشتر به فروش خانه و زمین و همچنین اجاره ویلا به‌ویژه ویلا استخر دار به مسافران است.

اصغری با اعلام اینکه بدون شک ۷۰ درصد مسافران و گردشگران ورودی به شهرستان برای استفاده از دریا و ساحل وارد شهرستان می‌شوند، گفت: اما باید قبول کرد تاکنون هیچ برنامه مدون برای کرانه ساحل و دریا دیده نشده و بخاطر تعدد متولیان ساحل و دریا هنوز هیچ استفاده درستی از اقتصاد دریا در موضوع گردشگری دریایی صورت نگرفته است.

  • نویسنده : مهرداد محمدیان
  • منبع خبر : خبرگزاری فارس