برگزاری مانور پدافند غیر عامل در روز چهارشنبه ۱۲ آبان در محمودآباد
برگزاری مانور پدافند غیر عامل در روز چهارشنبه ۱۲ آبان در محمودآباد
محمودآباد آنلاین : جمال فاضلی معاون هماهنگی امور عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری شهرستان محمودآباد طی سخنانی در دیدار با اصحاب رسانه و خبرنگاران گفت: تحقق پدافند غیرعامل در جامعه از تاکیدات مقام معظم رهبری می باشد و باید از تمامی ابزارهای ممکن اداری و رسانه ای برای تحقق این مهم در جامعه تلاش کنیم.

ظهر امروز دوشنبه ۱۰ آبان نشست هم اندیشی با فعالان حوزه های اجتماعی و رسانه ای به همت روابط عمومی فرمانداری شهرستان محمودآباد و با حضور جمال فاضلی معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری و مدیران ادارات عضو ستاد پدافند غیرعامل و اهالی رسانه و خبرنگاران در سالن شماره یک فرمانداری برگزار شد.

جمال فاضلی طی سخنانی در این جلسه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: اولین گام در راستای تحقق و توسعه پدافند غیرعامل درک درست از حساسیت های این موضوع توسط دستگاههای دولتی برشمرد و افزود: متاسفانه در شهرستان محمودآباد تنها ۴۰% دستگاههای دولتی در پیاده سازی و تحقق پدافند غیر عامل موفق بودند .

معاون عمرانی فرمانداری محمودآباد گفت: چند سالی است که بحث پدافند غیرعامل با برگزاری هفته ای با این نام در روزهای آغازین آبان با هدف ایجاد تحرک و انگیزه در سازمان های اجرایی کشور و آگاه سازی و مشارکت مردم و مسئولین در تحقق این مهم برگزار می شود و موضوع پدافند غیرعامل در جهان هستی از قدمتی به اندازه تاریخ زندگی انسان برخوردار است.

وی افزود: انسانهای اولیه برای در امان ماندن از خطر تهاجم حیوانات و تهدیدات پیرامونی خود به غارها و بالای درختان و دیگر مأمن های طبیعی پناه می بردند ، با متمدن شدن تدریجی جوامع بشری و شکل گیری زندگی شهری،احساس نیاز به امنیت بیشتر گردید و جوامع شهری برای ایجاد امنیت و حفاظت شهر از تهاجم دشمنان ، اقدام به ساخت و احداث دژها، قلعه ، حصار، خندق، دیوارها و موانع دفاعی در پیرامون شهرها نمودند.

وی مهمترین اهدافی که پدافند غیرعامل آن را دنبال می کند را موجب زنده ماندن و حفظ بقای نیروی انسانی می گردد که با ارزشترین سرمایه و موجودیت ملی کشور می باشد برشمرد و افزود : پدافند غیرعامل موجب صرفه جویی کلان اقتصادی و ارزی در حفظ تجهیزات و تسلیحات بسیارگران قیمت نظامی و.. میگردد و مراکز حیاتی و حساس اقتصادی، سیاسی، نظامی، ارتباطی و مراکز عمده علمی و فرهنگی و… را در برابر حملات دشمن حفظ و ادامه فعالیت در شرایط بحران و جنگ را ممکن می کند.

دبیر ستاد گرامیداشت هفته پدافندغیرعامل در تعریف عبارت پدافند غیرعامل گفت: از نظر واژه شناسی اینگونه تعریف می شود، واژه پدافند از دو جزء (پد) و (افند) تشکیل شده که در فرهنگ و ادب فارسی «پاد» یا «پد» پیشوندی است که به معانی ضد،متضاد بوده و هرگاه قبل از واژه ای قرار گیرد معنای آن را معکوس می نماید، واژه «آفند» نیز به مفهوم جنگ،جدال، تهاجم، حمله و پیکار است در این راستا پدافند که همطراز با واژه «دفاع» می باشد شامل اقداماتی است که جهت مقابله با حمله و تهاجم دشمن انجام می شود.

معاون برنامه ریزی فرمانداری شهرستان محمودآباد در تشریح کارکردهای پدافند غیر عامل و پدافند عامل و نقش آنها در جغرافیای هر سرزمینی گفت: این اقدامات شامل انواع و اقسام برنامه های دفاعی از جمله «پدافندغیرعامل» و «پدافند عامل» می باشد که در پدافندغیرعامل برای مقابله با تهاجم و تهدیدات دشمن بدون استفاده از تسلیحات تهاجمی یا دفاعی و با استفاده از مجموعه ای از اقدامات و تمهیدات تدافعی، موجب کاهش آسیب پذیری تاسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی می گردد. در صورتی که در «پدافند عامل» برای مقابله با تهاجم و تهدیدات دشمن و دفع تهدیدات وی از انواع و اقسام تسلیحات دفاعی نظیر توپ، موشک، تانک، هواپیماهای شکاری، بمب افکن، رزم ناو، زیردریایی و نظایر آن استفاده می شود و می توان گفت:

کوتاه ترین تعریف پدافند غیر عامل، «دفاع بدون سلاح » می باشد.

جمال فاضلی در این جلسه همچنین از برگزاری مانور پدافند غیر عامل ویژه خبازی ها فعال در سطح شهرستان خبر داد و گفت: یکی از مهمترین اصل ها در پدافند غیرعامل دوگانه سوز سازی واحدخبازی است و ما در مانوری که در روز چهارشنبه ۱۲ آبان برگزار خواهد شد به دنبال آن هستیم تا بدانیم میزان آمادگی ادارات شهرستان در جه سطحی می باشد.

وی در خاتمه ضمن انتقاد از عملکرد ادارات شهرستان خواستار تقویت قعالیت های آموزشی و فرهنگی و ایجاد محتو ا و اطلاع رسانی در فضای مجازی شد.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین